Vanliga frågor

Vanliga frågor

Hur kan jag vara säker på att tryckresultatet blir som jag tänkt?

För dig som skapar dina egna tryckfiler finns tydliga anvisningar och riktlinjer för hur du skall gå tillväga. Du får alltid ett kostnadsfritt korrektur (en digital skiss) innan produktionen startar där du får se ditt tryck illustrerat på just den produkt du önskar. Om du vill kan du anlita vår designtjänst för att ta fram tryckfiler. Du förser oss med material såsom loggor, text, färgkoder m.m. och vi skapar kreativa designförslag eller anpassar tryckunderlag utefter en grafisk profil om det finns. Det finns alltid utrymme för ändringar och önskemål när du fått en skiss presenterad!

Hur beställer jag?

Enklaste sättet att beställa är att lägga beställning via webshoppen. När du slutfört stegen i shoppen har vi all nödvändig information och filer vi kan tänkas behöva. Du får alltid ett korrektur att godkänna innan beställningen är bindande.

Vill du, så kan du även skicka in din beställning per e-post till info@tryckfabriken.se

Tryck & Tryckmallar

Får jag se provtryck innan leverans?

Du får alltid se en digital skiss som visar var trycket placeras på produkten och som du måste godkänna innan produktionen kan starta. Fysiska provtryck kan vi ta fram på begäran, men tänk på att leveranstiden för din order kommer att förlängas med totalt ca 8-10 dagar.

Korrekt tryckunderlag

För att vi ska kunna trycka de beställda displayprodukterna och hålla leveranstiden behöver vi ett korrekt tryckoriginal i samband med beställningen. Antingen skapar du originalet själv enligt våra tryckmallar eller så beställer du denna designtjänst från oss.

Färdig tryckfil alt. material för framtagning av tryckfil ska du bifoga i samband med din beställning i kassan. Tryckmaterialet får dock endast vara max 15 MB när du laddar upp det via webshoppen. Om dina filer överstiger 15 MB ska de skickas separat via valfri filöverföringstjänst såsom exempelvis Wetransfer, wetransfer.com.

Bifogar du din tryckfil separat så ange alltid vilken order som originalet ska kopplas till samt dina kontaktuppgifter.

Tryckmallar

Till samtliga produkter finns en originalmall med de riktlinjer som gäller för respektive produkt. Tryckmallen hittar du på produktsidan för produkten under Design – Ladda ner tryckmallar. Hittar du inte mallen du söker eller har specialmått? Kontakta oss!

I vilket filformat ska min tryckfil vara?

Vi behöver din tryckfil i vektorgrafik när den består av logotyper och texter. Godkända filformat är EPS, AI, PDF och SVG. Även om du själv inte kan öppna filen går det utmärkt att skicka in den, så hjälper vi dig. 

Frakt & Leverans

Vad är det för leveranstid?

Leveranstiden kan variera från produkt till produkt. Lagervaror skickas normalt från lager inom 1-3 dagar. Beställningsvaror har normalt leveranstid 7-20 dagar, beroende på upplaga. På orderbekräftelsen står alltid aktuell leveranstid och beräknat leveransdatum. När produktionen är klar och leveransen är på väg meddelar vi leveransbesked med sändningsnummer och sändningsdetaljer. I produktbeskrivningen anges den produktionstid och leveranstid som är standard.

Läs mer här

Kan jag hämta upp mitt paket själv?

Om du reser mycket och har svårt att passa inkommande leveranser, kan en bra lösning istället vara att hämta din beställning på vårt kontor i Stockholm ett datum när det passar dig!

Vårt kontor är alltid bemannat på kontorstid, upphämtning av paket kan ej ske på kvällar eller helger utan överenskommelse. Kontakta oss så kan vi säkert hitta en lösning! Vänligen observera att vi endast har säljkontor i Stockholm, med begränsat lager.

Läs mer här

Fraktalternativ

Fraktsätt väljer du i kassan och information om de olika fraktsätten presenteras också i kassan. Förutsatt att vi har varan i lager, hanterar Tryckfabriken normalt din order inom 24 timmar (helgfria vardagar). När varan har lämnat vårt lager tar det valda fraktbolaget över leveransansvaret. Tryckfabriken kan inte lämna någon garanti vid försening gällande varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkten. Vi förbehåller oss rätten att ändra en beställning vid eventuellt lagerstatusfel. Vid eventuella förseningar meddelar vi alltid dig om aktuell leveransstatus för pågående order och transporter.

Läs mer här

Beställning

Hur lägger jag en beställning?

Beställningar görs via hemsidan www.tryckfabriken.se. Har du frågor om hur du beställer så är du varmt välkommen att kontakta oss på vår supportsida, chatta direkt med oss på hemsidan eller maila info@tryckfabriken.se. Slutförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Läs mer om vår integritetspolicy här.

Betalsätt

Handla enkelt och tryggt med Klarna. Välj det betalningssätt som passar dig bäst.

Alternativ:

Betalning mot Klarna faktura med 30 dagars betaltid.
Delbetala din faktura via ditt Klarna konto.
Klarna Direkt, betala enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID.

Vem ska jag kontakta om en specialbeställning?

Om du behöver råd, skisser och förslag så är du välkommen att få offert och alternativ på lösningar. Vi har en gedigen kunskap och erfarenhet av varierande behov och krav på produkterna som går att specialanpassa. Tveka inte att höra av dig till oss för förslag.

Kan jag avbryta en beställning?

Ibland förändras förutsättningarna och det har vi full förståelse för. Om det underlättar kan vi exempelvis ändra leveransadressen, leveransdatum  eller öka antalet beställda varor under en redan pågående produktion. För oss är en nöjd kund högsta prioritet. I händelse av annullering av order som redan är tryckt godtar vi avdrag för de delar av produkten som går att återanvändas, d.v.s. hårdvaran och displaysystemet och beställaren behöver endast stå för uppkomna kostnader för tryck.

Kan jag se status på min beställning?

Du får relevant information och bekräftelser via mail gällande att vi har tagit emot din beställning samt leveransinformation med ett spårbart sändningsnummer. Orderbekräftelsen du erhåller vid beställningstillfället innehåller tydlig och heltäckande information. Du kan även söka statusinformation på din beställning genom att ange ordernummer på hemsidan. Självklart kan du även kontakta oss för aktuell status.

Reklamation & Ångerrätt

Våra displayprodukter tillverkas specifikt för kunds räkning, vilket innebär att ordern alltid är bindande och returer godkännes ej. Undantag kan enligt överenskommelse göras för lagervaror och system i obruten förpackning, såsom gatupratare, broschyrställ, tältramar och tillbehör. Vid ångerrätt av redan tryckta produkter behöver beställaren endast stå för uppkomna kostnader för tryck.

Läs mer här